zonnenschijn & regenbui - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Berg - WaarBenJij.nu zonnenschijn & regenbui - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Berg - WaarBenJij.nu

zonnenschijn & regenbui

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

21 Januari 2014 | Peru, Cuzco

Nou ik heb deze week weer heel wat dingen beleefd. Afgelopen donderdag ben ik met mijn huisgenoot (Jamie), naar Cristo Blanco gelopen. Jeetje, dat is me toch vermoeiend! Je bent door de hoogte zo snel buitenadem. Maar het uitzicht vanaf Cristo Blanco is wel heel mooi. Je hebt een mooie overzicht over Cusco, met prachtige bergen op de achtergrond. Je hebt daar ook de ruïnes van Saqsaywaman, waar we even naar toe zijn geweest. Toen kwam er iemand naar ons toe of we wilden paardrijden (ik ging dat zaterdag ook al doen, maar waarom niet 2x). We zouden dan naar de tempel van de Aap gaan en de tempel van de Maan (omdat we al bij de tempel van de zon waren geweest, leek het ons wel leuk om ook naar de tempel van de maan te gaan). De tocht was heel mooi, omgeven door bergen en een lekker zonnetje erbij. 's Avonds had ik mij opgegeven voor de kookles op de school. We hebben een traditioneel Peruaans gerecht gemaakt, Causa. Met aardappelpuree en groente (voor de vegetariërs), ei en avocado. Was wel lekker, maar niet geweldig. Het was wel leuk om te doen. Vrijdag had ik mijn laatste Spaanse les en gingen we 's middags en uitje met de 'klas' doen. César onze leraar bracht ons naar een echt Peruaans eettentje, met typisch Peruaans eten (dus geen vega, helaas).
Zaterdag ochtend had ik de paardrijtocht die ik thuis al had geboekt. Ik dacht zo de omschrijving gelezen te hebben dat het een andere tocht zou zijn dan donderdag, maar helaas. Het was dezelfde tocht plus een enorme regenbui. Zeiknat geworden op mijn paard, ijskoude handen en voeten. Thuis aangekomen gelijk onder de douche gesprongen om op te warmen (dat is met deze douche af en toe ook nog een hele opgave). 's Middags begon de zon te schijnen en werd het heerlijk warm, dus nog even met wat mensen op Plaza de Armas gezeten (HET plein van Cusco).
Zondag ben ik naar de 'Heilige Vallei' gegaan. We waren met een groep van 15 mensen (voornamelijk Amerikanen). Het was een erg gezellige groep en we hadden ook een geweldige gids. Eerst gingen we naar de ruïnes van Pisac, prachtig om te zien. We hadden ook prachtig weer, heerlijk zonnetje erbij. Daarna gingen we naar het dorpje Pisac, wat eigenlijk één grote markt is. Hier hebben we gezien hoe ze de zilveren sieraden maken en versieren met stenen. We hebben geluncht in Urubamba. Met een gevulde maag zijn we doorgegaan naar de ruïnes en het dorpje Ollantaytambo. Ook weer schitterend! Onze laatste stop was bij het dorpje Chinchero. Hier kregen we zien hoe de mensen van Alpaca wol uiteindelijk de doeken etc. maken. Eerst wassen ze de wol en daarna gaan ze het kleuren op een natuurlijke manier (kokend water met bijvoorbeeld een bepaald soort bladeren voor een groene kleur), heel indrukwekkend om te zien. Vervolgens lieten ze ons zien hoe ze de doeken weven, echt een hele kunst! Op de terugweg naar Cusco begon het enorm hard te regenen, onweren en bliksemen. Ik werd in Cusco op Plaza de Armes afgezet en moest toen lopen naar San Blas (niet ver, maar met dit weer geen pretje). De straten leken wel rivieren, zo hard was het aan het regenen (en blijkbaar had het in Cusco ook gehageld, want ik zag de hagel nog liggen op de straat). Thuis aangekomen lekker met mijn huisgenoten op de bank een filmpje gekeken.
Maandag (gisteren) was mijn eerste dag in het weeshuis. Ik moet ongeveer 30 minuten met de bus en daarna nog 15 minuten lopen. Ik reis samen met Danique (Nederlands) die ook in het weeshuis werkt. Als je binnen komt is het eerste wat je opvalt de stank en de rommel. Het weeshuis is echt arm en vies. Ik kreeg wel een warm welkom, gelijk werd ik geknuffeld door een paar meiden. Helemaal boven is de 'woonkamer' waar we spelen met de kinderen. Er zijn ongeveer 30 kinderen in het weeshuis De oudste is denk ik 15 (met een baby van 6 maanden). De jongen kinderen willen heel graag met je spelen, de wat oudere kinderen houden wat meer afstand. Er zijn ook een paar meiden met een licht geestelijke beperking en veel meiden hebben een grote achterstand. Op een gegeven moment zat ik met een meisje van 5 (Jessica) op mijn schoot te tekenen, tot ik de plots iets op mijn broek voelde en ze dus op mijn schoot had geplast (heerlijk zo'n eerste dag). Maar ondanks dat was het wel een geslaagde middag. 's Avonds had ik mij opgegeven voor voetbal (dat is elke maandag avond), helaas hadden we niet een heel groot team, we waren met 6. Maar het was wel heel leuk. Maar net als naar Cristo Blanco lopen was dit ook weer heel vermoeiend, je bent zo snel buitenadem. Na voetballen zijn we nog wat wezen drinken in een lokale bar.
Nu heb ik een lekkere rustige ochtend, de zon schijnt en ga zo even op pad. Vanmiddag weer naar het weeshuis.

Hoop dat jullie genieten van mijn verslagen en de foto's, ik vind het heel leuk dat jullie ze lezen.

Kus, Tessa

  • 21 Januari 2014 - 16:29

    Sub:

    Jeej weer een update! Altijd leuk om van je te horen Tess :)
    Heb iedere tempel een naam?
    laatste spaanse les? Ik verwacht nu wel vloeiend spaans als je terug komt!

    Ojee… tessa op een markt vol zilveren sieraden. Heb je de hele markt gelijk opgekocht?

  • 21 Januari 2014 - 17:18

    Kallista:

    prachtige foto's! ik ben echt stinkend jaloers;) geniet er van! XXX

  • 21 Januari 2014 - 17:36

    Frank:

    Klinkt ondanks de natheid (zowel het weer als de plas) wel top daar. En zo ziet het er ook uit, die bergen met dat dorp ertegenaan...... en is de kleine in de kinderwagen de schuldige voor je natte broek?

    Groetjes vanuit even nat nederland

  • 21 Januari 2014 - 17:45

    Janny En Ad:

    Lieve Tessa,

    Leuk om weer zo'n uitgebreid verslag van je te lezen ! Een deel ervan hadden we natuurlijk al in je mail van gisteren gelezen.
    Het werken in het weeshuis lijkt me wel zwaar, met name psychisch. Veel succes daar, en verder genieten van al het andere wat je doet en ziet.
    Vandaag sprak ik weer iemand die de 4-daagde Incatrail had gelopen, zij was zeer enthousiast. Dus ik ben benieuwd naar jouw verhaal, over een tijdje.
    Mooie foto's, ik wil er ook ook naar toe !!
    Liefs, mama en papa

  • 21 Januari 2014 - 18:39

    Elsa:

    Super leuk om te lezen weer tess. Zo cool wat je allemaal meemaakt en ziet! Gelukkig kan je de foto's met ons delen:) ben jaloers, mooi landschap! Wel balen van al die regen, volgende keer dan eindelijk eens niet in het regenseizoen misschien;) Gelukkig schijnt de zon ook nog wel, die is in Nederland weinig te zien namelijk:p Xxx

  • 22 Januari 2014 - 17:13

    Esmeralda:

    Hahaha lekker dan, ondergeplast. Maar verder klinkt het top! En een wonder dat de zon zelfs af en toe schijnt (zie hierboven berichten over medeleven met de regen maar ik focus dus op de zon hé, het glas halfvol zien zoals ze zeggen). Verder zijn die alpaca's op je facebook echt heel schattig! En activiteiten klinken allemaal heel leuk. Ben benieuwd hoe het verder wordt in het weeshuis, klinkt best heftig nu. Hoe zijn de andere vrijwilligers daar? Ik hoor het allemaal nog wel! Xxxx

  • 23 Januari 2014 - 00:12

    Paula:

    Tessa, wat lijkt me dat leuk om daar tochten te maken op een paard. Prachtige natuur en uitzichten. Moet er natuurlijk niet net op dat moment een buitje vallen. Ik geniet van je uitgebreide verhaal en de foto's maken het plaatje compleet. En ja, ook ik ben wel een beetje jaloers!
    Lieve groeten.
    Paula

  • 31 Januari 2014 - 20:14

    Lee:

    ben jalours wat een mooie omgeving. Ben je terug heb je top conditie wegens berg op en af lopen dan is recht
    door lopen eitje.
    Ik had een vraagje maar ik kan begrijpen dat je misschien te druk of het is er niet.
    Ik vind zo een sjaal of een grote doek voor om je heen me die kleurige strepen/vormen en zo
    heel mooi (vooral de rood en dat blauw/geel). Doet me denken aan colombia waar ik ben geboren.
    misschien te veel gevraagd zou je een voor me willen kopen en dat ik je betaal als je terug bent.
    Als het niet kan maak je geen zorgen (niet schuldig voelen hoor). Misschien moet ik zelf maar een keer met kabuki naar colombia nu nog niet. nou nog heel veel plezier.

    groetjes lee

  • 04 Februari 2014 - 17:53

    Tessa:

    Hee Lee!

    Ik ga mijn best doen voor je ;) Ik vind die doeken zelf ook heel erg mooi en ik heb er ook al eentje voor mijzelf gekocht, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2014

Back in Cusco

12 Februari 2014

Puno, Titicacameer & Arequipa

03 Februari 2014

Lama family to Machu Picchu

28 Januari 2014

Maras y Moray

21 Januari 2014

zonnenschijn & regenbui
Tessa

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 4208

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: