Back in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Berg - WaarBenJij.nu Back in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Tessa Berg - WaarBenJij.nu

Back in Cusco

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Februari 2014 | Peru, Cuzco

Na een busreis van bijna 10 uur, ben ik weer terug in Cusco. Het is fijn om iedereen weer te zien en de nieuwe mensen te ontmoeten die zijn aangekomen terwijl ik weg was. Mijn hostel zit in de buurt van de school, dus dat is mooi. Verder heb ik een mooi uitzicht vanuit mijn raam over Cusco, wat alleen wel betekent dat ik elke keer de trappen op moet lopen. Maar ik ben daar nu aardig in getraind, na ook nog de Colca canon te hebben gelopen.
De Colca canon was een trekking van 3 dagen. Ik werd dus eerste dag om 3:00 opgehaald in mijn hotel. De Colca canon is nog 3 uur rijden van Arequipa vandaan en we moesten natuurlijk op tijd zijn voor de condors. Onderweg kwamen nog langs een heel hoog punt, 4910 meter hoog. Jeetje wat was het daar koud! Toen door naar het punt waar je de meesta kans had om condors te zien, Cruz del condor. Na een tijde te hebben gewacht zagen we toch nog 4 condors! Wel ver weg, maar toch leuk om gezien te hebben. Daarna begon onze tocht de canon in. 3 uur lang naar beneden lopen met de brandende zon op je. Rond lunch tijd aangekomen bij de plek waar we ook bleven slapen. Dit keer sliepen we in lodges. Een hutje van klei met een rieten dak. Prima. Het eten was ook weer heerlijk. De volgende dag om 8:30 weer op pad. Een klein stukje omhoog klimmen en vervolgens weer verder naar beneden naar onze volgende stop. Een prachtige plek helemaal beneden in de canon met een zwembad erbij! Jeetje wat een luxe! De laatste dag om 5:00 opgestaan om vervolgens de canon weer uit te klimmen. We stonden zo vroeg op omdat we dan geen brandende zon op ons hadden tijdens het klimmen. Het eerste stuk liepen we in het donker met onze zaklampen op ons hoofd, maar als snel werd het licht. De tocht omhoog was wl zwaar ook, maar ik dacht aan de incatrail, dat ik die had overleefd, dus dit kon ik ook (je had ook de optie om een ezel omhoog te nemen, maar mijn boek had dat afgeraden en boven dien voel je je niet zo trots als je de top heb bereikt op de rug van een ezel). Op de terugweg naar Arequipa nog een paar stop gemaakt, onder andere bij de hotsprings. Heerlijk om na al dat klimmen even te relaxen in een natuurlijk warm water bad. Rond 17:00 weer terug in Arequipa.
De colca canon is heel anders dan de incatrail. Je loopt in de colca canon vaak in de brandende zon en de bergen zijn veel kaler. De incatrail liep je toch gauw 6 tot 7 uur op een dag en hier 3 a 4 uur. De incatrail sliep je in tenten en hier had je een hutje waar je in sliep. Ik hoorde van te voren iemand zeggen dat zij de colca canon zwaarder vond dan de incatrail, maar ik moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben.
Mijn groep bestond uit zes mensen: Emelie (FR), Henry (FR), Steen (Denemarken), Pamela (Chille) en Texica (Chille). Was een leuke groep weer. Tegelijk met ons liep nog een andere groep waar weer de 6 Duitse mensen meeliepen die ik op het Titicacameer al had ontmoet, dus dat was ook weer erg gezellig.
Aangekomen in mijn hotel zei de jongen bij de receptie dat er een verrassing voor mij was. Geen idee wat dat kon zijn. Ik kreeg een stuk taart, fruit, yoghurt en een pisco sour (lokale drank) en een kaartje erbij waarop stond dat het alvast voor mijn verjaardag was! Dat noem ik nog eens een verrassing, aangezien mijn verjaardag pas over een week was. Verder hadden we die avond nog afgesproken met wat mensen van de tour en twee gidsen om uit eten te gaan en daarna uit te gaan. Was weer leuk. De volgende dag nog even van de heerlijke zon genoten in Arequipa, voor dat ik de nachtbus naar Cusco zou nemen.
Nou nu ben ik dus weer in Cusco en het is weer ouderwets gezellig. Laatste paar dagen nog even genieten en dan woensdag weer terug naar Nederland.
Bedankt voor jullie reacties bij mijn verslagen. Ik vond het erg leuk dat jullie mijn blog hebben gelezen!

Hier nog een paar weetjes uit Peru:
- De Incavlag is hetzelfde als onze homovlag (de regenboog vlag)
- In Cusco zijn heel veel straathonden, maar je ziet nergens hondenpoep op straat liggen
- In Arequipa zijn bijna geen straathonden, maar wel heel auto's (vooral taxi's) en mensen
- In Arequipa het heerlijk weer was en ik hier in Cusco toch weer aan de kou moet wennen
- Puno is geen mooie stad
- Het feest in Puno is één van de grootste en bekendste carnaval feesten van Peru
- De Spanjaarden in 1532 Peru binnenkwamen
- De Spanjaarden nooit Machu Picchu hebben bereikt
- De Inca's Machu Picchu nooit hebben verlaten, maar dat ze daar zijn gestorven door onbekende ziektes die de Spanjaarden hadden meegenomen
- De Inca's ongeveer 100 jaar hebben gedaan over het bouwen van Machu Picchu, maar het nog niet af was.
- De condor, puma en slang de belangrijkste dieren zijn voor de Inca's, ze staan voor de 3 werelden
- Pachamama was enorm belangrijk voor de Inca's, het betekend 'moeder aarde'
- Een maaltijd hier in Peru begint altijd met een soep (heerlijke soepen!) en daarna een maaltijd vaak met rijst, aardappel en ei/vlees
- Ze hier in Peru heel veel heilige hebben, met ieder zijn eigen feestdag
- Valentijnsdag wordt hier heel groot gevierd
- Dat Quechua de originele taal was van de Inca's en dat dat hier door veel mensen nog wordt gesproken

Ik kan nu zo gauw even niks meer erbij verzinnen, maar waarschijnlijk heb ik nog vele verhalen als ik thuis kom.

Liefs en een dikke kus uit Peru

• 17 Februari 2014 - 14:53

Janny En Ad:

Lieve Tessa,

Leuk om ook dit verslag weer te lezen. Wat heb jij veel indrukken op gedaan !
    Geniet nog een paar daagjes van Cusco, niet te veel souvenirs meer kopen :-) want anders heb je overgewicht :-) . Of je moet veel oude spullen daar laten.
    We zien je donderdag weer, alvast een goede reis.
    Liefs en dikke kussen,
    Mama en papa

• 17 Februari 2014 - 16:08

Frank:

Mooi hebben we allemaal wat geleerd hier in de lerarenkamer van je weetjes. Goed dat Cusco weer zo leuk is, ik was bang dat er misschien wel hele andere mensen zouden zijn en dat de sfeer veranderd is. Maar gelukkig niet! Hier worden de voorbereidingen getroffen voor je terugkomst. Dus tot snel!!

Kus

• 17 Februari 2014 - 17:32

Sub:

wat moet dat heerlijk zijn om na zo een klim in een hotspring te duiken !
    En wat gaaf om een condor te zien, van dichtbij zijn ze eigelijk best lelijk maar om ze zo in de lucht te kunnen zien regeren lijkt me geweldig.
    Goede reis terug, doe voorzichtig en tot snel!

xxx

• 17 Februari 2014 - 22:30

Elsa:

Super leuke verslagen iedere keer tess, fijn om te horen dat je zoveel gave dingen meemaakt en ziet! En leuke weetjes:) ben stiekem wel blij dat ik straks alle verhalen live kan horen en dat je weer terug bent, mis je! Geniet nog van je dagen daar en tot snel! Dikke kus

• 18 Februari 2014 - 12:21

Paula:

Wederom een heerlijk verslag en prachtige foto's. Ik heb genoten van al je verslagen en zie nu al uit naar de overige foto's en verhalen komend weekend. Denk niet dat ik je aanstaande donderdag op Schiphol in de armen kan sluiten. Weet zeker één persoon die je een extra knuffel namens mij wil geven. Geniet nog even en goede terugreis.
    Lfs. Paula

• 19 Februari 2014 - 11:46

Jan Kees:

Hoi Tessa,
    Heb pas je andere verslagen gelezen was niet eerder in de gelegenheid. Heel mooi, veel ook herkenbaar. Ik geloof dat je er wel alles uit hebt gehaald, met een geweldige fysieke prestatie. Koester de herinneringen.